UMOWA O CZARTER JACHTU nr _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

zawarta w dniu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ w _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pomiędzy:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, zwaną w dalszej części niniejszej Umowy „Czarterodawcą”,

a

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, PESEL: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

legitymujący się dowodem osobistym o numerze i serii: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

zamieszkały pod adresem: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _,

nr patentu: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, nr tel. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, zwana w dalszej części niniejszej Umowy „Czarterującym”,

przy czym Czarterodawca i Czarterujący będą łącznie zwani w dalszej części niniejszej Umowy  Stronami.

Czarterujący oświadcza, że będzie Kierownikiem jachtu.

Przy odbiorze jachtu Czarterujący zobowiązany jest okazać przedstawicielowi Czarterodawcy dokument uprawniający do prowadzenia jachtu oraz dowód osobisty lub paszport.

1. Przedmiot Czarteru

1.1 Przedmiotem czarteru jest jacht żaglowy _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ z silnikiem w terminie od _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ do _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _,

1.2 Czarterodawca oświadcza, że jest właścicielem jachtu i przysługuje mu prawo w zakresie oddawania go do korzystania podmiotom trzecim.

1.3 W przypadku niepodpisania i nieodesłania przez Czarterującego kopii niniejszej Umowy e-mailem w ciągu 3 dni od wysłania jej Czarterującemu przez Czarterodawcę, Czarterodawca zastrzega sobie prawo do odstąpienia od umowy bez konieczności wcześniejszego powiadomienia Czarterującego.

2. Termin Czarteru

2.1 Czarterodawca udostępni czysty, sklarowany i sprawny jacht do dyspozycji Czarterującego w _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, w dniu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pomiędzy godziną _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  i przekaże go protokołem podpisanym przez Czarterującego i przedstawiciela Czarterodawcy. W sytuacji wyjątkowej spowodowanej w szczególności niebezpiecznymi warunkami żeglugi lub wcześniejszą awarią jachtu, Czarterodawca zastrzega sobie możliwość zmiany terminu i miejsca przekazania jachtu. O zmianie daty wydania jachtu Czarterodawca niezwłocznie zawiadomi telefonicznie Czarterującego.

2.2 Czarterujący zwróci Czarterodawcy czysty, sklarowany i sprawny jacht z opróżnionym WC w dniu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ do godziny 12:00, w _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, przekazując go protokołem zdawczo - odbiorczym podpisanym przez Czarterującego i przedstawiciela Czarterodawcy. W sytuacji poawaryjnej lub gdy pogoda nie pozwala na bezpieczną żeglugę, co wyklucza możliwość zwrócenia jachtu w ww. porcie w uzgodnionym terminie, Czarterujący jest zobowiązany zgłosić ten stan Czarterodawcy najwcześniej jak to możliwe, a najpóźniej 24 godziny przed terminem zwrócenia jachtu.

3. Płatność

3.1 Czarterujący uiści Czarterodawcy opłatę za czarter jachtu w wysokości _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ brutto (słownie: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 00/100 brutto). Opłata zostanie wniesiona w dwóch częściach:

- I część 30% (zadatek) w kwocie _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ brutto, najpóźniej do 1 dnia od daty zawarcia niniejszej Umowy,

- II część 70% w kwocie _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ brutto, najpóźniej do 3 dni przed planowanym rozpoczęciem czarteru jachtu, oraz obligatoryjną opłatę za sprzątanie jachtu po czarterze: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ brutto, najpóźniej do 3 dni przed planowanym rozpoczęciem czarteru jachtu.

3.1.1 Wpłat należy dokonywać przelewem na konto Czarterodawcy w _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ nr:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.1.2 Za datę wpłaty liczy się data księgowania na koncie Czarterodawcy.

3.1.3 Brak wpłat w podanych terminach powoduje automatyczne rozwiązanie Umowy bez konieczności składania przez Strony dodatkowych oświadczeń w tym przedmiocie. W przypadku rozwiązania Umowy na skutek braku terminowej wpłaty określonej w ust. 1 powyżej jako II część, Czarterodawca uprawniony jest zatrzymać wpłacony przez Czarterującego zadatek.

3.1.4 W przypadku rezygnacji przez Czarterującego z czarteru jachtu po dokonaniu ww. wpłat, nie zostaną one zwrócone przez Czarterodawcę. Wyjątek stanowi sytuacja, w której Strony uzgodnią inny termin czarteru. W przypadku zmiany terminu czarteru Czarterujący zobowiązany jest uregulować różnicę w cenie za czarter jeżeli aktualna oferta Czarterodawcy przekraczać będzie wniesioną przez Czarterującego opłatę za czarter.

3.2 Wszelkie opłaty związane z postojem jachtu, uzupełnianiem paliwa, gazu, prawem przepływu i holowaniem w trakcie czarteru ponosi Czarterujący. Koszt opłat portowych za jacht, w tym w porcie macierzystym, nie jest wliczony w cenę czarteru określoną w ust.1.

3.3 Obligatoryjna stawka _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ za sprzątanie jachtu nie obejmuje kosztu opróżniania wc przez Czarterodawcę. W przypadku oddania przez Czarterującego wc niesprzątniętego – Czarterujący ma obowiązek zapłaty 200 zł.

4. Wyposażenie jachtu

4.1 Przekazanie i odbiór jachtu odbywa się na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego podpisanego przez Strony, w którym zostanie przedstawiony faktyczny stan jachtu, w tym spis wyposażenia. Protokół stanowić będzie podstawę oceny stanu jachtu i wyposażenia w czasie zwrotu jachtu przez Czarterującego.

4.2 Czarterowany jacht wyposażony będzie zgodnie z ofertą, popartą protokołem zdawczo – odbiorczym podpisanym przed rozpoczęciem czarteru. Czarterujący nie może dokonywać zmian w wyposażeniu oraz konstrukcji jachtu bez zgody Czarterodawcy.

4.3 W dniu wydania jachtu Czarterującemu będzie posiadał on pełny zbiornik paliwa (do silnika oraz ogrzewania), zbiornik wody, naładowany akumulator oraz 1 pełną butlę gazową. Czarterujący zobowiązuje się do oddania pełnych zbiorników paliwa do silnika oraz ogrzewania lub zostanie rozliczony wg zużycia po zakończeniu czarteru jachtu (wg aktualnej na dzień oddania średniej stawki rynkowej).

5. Kaucja

5.1 Czarterujący w dniu podstawienia jachtu wpłaci Czarterodawcy kaucję w wysokości _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ (gotówką) jako zabezpieczenie zobowiązań Czarterującego wynikających z Umowy, w szczególności pokrycia kosztów ewentualnych napraw uszkodzeń technicznych jachtu lub strat poniesionych przez Czarterodawcę w związku z nienależytym wykonaniem niniejszej umowy, powstałą szkodą lub kar, o których mowa w niniejszej Umowie.

5.2 Kaucja pomniejszona o ewentualne kary, koszty napraw, szkód lub strat zostanie zwrócona Czarterującemu po zakończeniu czarteru, oraz sporządzeniu protokołu zdawczo – odbiorczego w terminie nie później niż 3 dni od daty rozliczenia wszelkich należności Czarterującego wobec Czarterodawcy.

6. Odpowiedzialność

6.1 Czarterujący jako kierownik jachtu oświadcza, że posiada stosowne uprawnienia i umiejętności żeglarskie. Czarterodawca wymaga aby kierujący dowodził jachtem będąc w stanie trzeźwości, zgodnie z obowiązującymi przepisami i dobrą praktyką żeglarską, starając się unikać awarii, kolizji i wypadków.

6.2 Czarterujący odpowiada materialnie przed Czarterodawcą za utratę jachtu lub jego wyposażenia, zniszczenia, uszkodzenia oraz koszty z tym związane, chyba, że szkody wynikają z normalnego zużycia się sprzętu.

6.3 Czarterujący zostaje zwolniony z odpowiedzialności za utratę jachtu i szkody powstałe na jachcie tylko w takim zakresie w jakim przejmie tę odpowiedzialność zakład ubezpieczeniowy z tyt. ubezpieczenia jachtu casco. Ponadto Czarterujący odpowiada wobec Czarterodawcy za szkody wyrządzone podczas eksploatacji przez niego jachtu, które nie zostały pokryte w ramach ubezpieczenia w związku z naruszeniem ze strony Czarterującego lub osoby z załogi jachtu warunków umowy ubezpieczenia (np. prowadzenia jachtu pod wpływem alkoholu, świadome narażanie na szkodę, rażące niedopatrzenie, nieterminowe powiadomienie o szkodzie).

6.4 W przypadku powstania szkody związanej z jachtem, jeżeli Czarterujący uzna, że należy dochodzić odszkodowania, ma obowiązek przeprowadzić czynności zabezpieczające możliwość tego dochodzenia i niezwłocznie powiadomić o tym Czarterodawcę. Czarterujący ma obowiązek dopełnić wszystkich czynności niezbędnych do otrzymania wypłaty odszkodowania w związku z każdą szkodą powstałą w czasie eksploatacji przez niego jachtu.

6.5 W przypadku przekazania przez Czarterującego jachtu w stanie uniemożliwiającym dalszą eksploatację, Czarterodawca obok pokrycia szkód, zastrzega sobie prawo do żądania pokrycia szkód poniesionych na skutek wyłączenia jachtu z eksploatacji. Wartość takiej szkody zostanie wyliczona wg aktualnego cennika Czarterodawcy. W przypadku szkód, wyłączających odpowiedzialność towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym zawarta jest umowa ubezpieczenia jachtu, wpłacona kaucja w części lub w całości może być zatrzymana przez Czarterodawcę.

7. Likwidacja szkód

7.1 W czasie trwania czarteru jacht będzie ubezpieczony przez Czarterodawcę i na jego koszt w zakresie: casco, oc, nw i rzeczy załogi. 

7.2 W przypadku szkody Czarterujący zobowiązany jest przed podjęciem jakichkolwiek działań skontaktować się z przedstawicielem Czarterodawcy, sporządzić protokół wypadku z datą i miejscem zdarzenia, opisem zdarzenia, opisem uszkodzeń oraz danymi osobowymi, tel. i podpisem kierownika jachtu a w przypadku kolizji – danymi osobowymi, tel. i podpisem sprawcy i poszkodowanego, udostępnić Czarterodawcy protokół wypadku najpóźniej w chwili zdania jachtu.

7.3 Czarterujący odpowiada za szkody powstałe w trakcie trwania czarteru do wysokości kwoty kaucji. Odpowiedzialność za szkodę powyżej wysokości kwoty kaucji spoczywa na Czarterującym w przypadku stwierdzenia przez Czarterodawcę rażącego zaniedbania podczas trwania okresu czarteru.

7.4 W sytuacji wystąpienia szkody możliwej do naprawienia bez udziału Czarterodawcy, Czarterujący powiadamia o tym Czarterodawcę, a Czarterodawca dokonuje klasyfikacji szkody i decyduje telefonicznie o sposobie naprawy.

7.5 Jeżeli Czarterujący nie ma możliwości naprawy szkody, wtedy określa i decyduje czy możliwa i bezpieczna jest dalsza żegluga bez dokonania naprawy oraz telefonicznie powiadamia o tym Czarterodawcę. W razie niemożliwości kontynuowania żeglugi, Czarterodawca lub osoba przez niego upoważniona niezwłocznie przyjedzie do miejsca zlokalizowania jachtu i zorganizuje jego naprawę. Czarterujący zobowiązany jest do pokrycia wszystkich kosztów związanych z naprawą lub likwidacją szkód powstałych z jego winy.

7.6 Wykonanie napraw, a w szczególności napraw kadłuba z użyciem laminatu, lub innych materiałów nieuzgodnione z Czarterodawcą będą uznane za dodatkowe szkody powstałe z winy Czarterującego.

7.7 Czarterujący ma obowiązek umożliwić przeprowadzenie wszelkich napraw szkód powstałych na eksploatowanym przez niego jachcie przed upływem terminu czarteru.

7.8 Wpłacona kaucja pokrywa zdarzenie jednorazowe. W sytuacji potrącenia lub wstrzymania kaucji w trakcie czarteru Czarterodawca może wezwać Czarterującego do uzupełnienia kaucji, które będzie warunkiem kontynuowania przez niego czarteru. W sytuacji odmowy Czarterującego, Czarterodawca ma prawo zerwać umowę czarteru z winy Czarterującego i obciążyć go dodatkowo kosztami przeprowadzenia jachtu do portu macierzystego.

7.9 Jeżeli Czarterujący wyrządzi szkodę na innym jachcie, kaucja może zostać zatrzymana do czasu zakończenia procedury odszkodowawczej z tytułu odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli Czarterodawca poniesie dodatkowe koszty związane z odmową rekompensaty przez ubezpieczyciela lub roszczenie nie zostanie zrekompensowane w całości lub w części, kaucja może zostać potrącona w części lub zatrzymana w całości. Jeżeli nie wystąpią dodatkowe koszty, wstrzymana kaucja zostanie zwrócona Czarterującemu przez Czarterodawcę, w terminie nie później niż 3 dni od daty rozliczenia wszelkich należności Czarterującego wobec Czarterodawcy.

7.10 Czarterodawca zastrzega sobie prawo dochodzenia odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.

8. Ograniczenia

8.1 Akwen żeglugi podczas trwania czarteru ogranicza się do szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Żegluga na jachcie może się odbywać przy sile wiatru do 5 stopni wg skali Beauforta, co oznacza podczas występowania silniejszego wiatru zakaz wyjścia z portu lub w miarę możliwości obowiązek bezpiecznego przerwania żeglugi. Obowiązuje nakaz refowania żagli przy sile wiatru od 4 wg skali Beauforta włącznie.

8.2 Czarterujący nie ma prawa czarterowania jachtu innym osobom, lub oddawania go do korzystania innym osobom pod karą równą podwójnej opłacie czarterowej. Powyższy zakaz nie dotyczy członków załogi. 

8.3 Bez otrzymania zgody Czarterodawcy na udział w regatach żeglarskich, Czarterującemu zabrania się udziału w nich z wykorzystaniem czarterowanego w ramach niniejszej Umowy jachtu. W razie udziału w regatach żeglarskich, bez powiadomienia Czarterodawcy i otrzymania zgody na udział, Czarterujący zapłaci Czarterodawcy karę w wysokości dwukrotności opłaty za czarter.

8.4 Każda ze Stron jest uprawniona odstąpić od Umowy do dnia, w którym miało nastąpić rozpoczęcie czarteru.

8.5 W przypadku niedotrzymania terminu zwrócenia jachtu, Czarterujący jest zobowiązany do zapłacenia Czarterodawcy podwójnej dziennej opłaty czarterowej zgodnej z aktualnym cennikiem Czarterodawcy, za każdą rozpoczętą dobę po upływie terminu w jakim miał nastąpić zwrot jachtu zgodnie z paragrafem 2 Umowy oraz pokrycia wszelkich strat Czarterodawcy wynikających z braku możliwości udostępnienia jachtu następnemu Czarterującemu. Rejs należy planować tak, aby pogoda oraz inne okoliczności nie uniemożliwiły zwrotu jachtu w terminie.

8.6 Jeżeli Czarterodawca rażąco naruszy postanowienia niniejszej Umowy w zakresie zapewnienia wyposażenia jachtu lub nie ubezpieczy jachtu, albo opóźnia się z wydaniem jachtu Czarterującemu o więcej niż 2 dni, Czarterujący ma prawo odstąpić od Umowy ze skutkiem natychmiastowym. W przypadku odstąpienia od Umowy przez Czarterującego na zasadzie określonej w niniejszym ustępie Czarterodawca zobowiązany jest zwrócić Czarterującemu wpłacone przez niego tytułem opłaty czarterowej kwoty w terminie 5 dni od dnia otrzymania pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy przez Czarterującego.

8.7 Jeżeli Czarterodawca odstąpi od Umowy, wówczas ma obowiązek zwrócić Czarterującemu zapłacone przez niego tytułem opłaty czarterowej kwoty i zapłaci dodatkowo Czarterującemu karę umowną w wysokości 50% zadatku określonego w paragrafie 3 ust. 1 Umowy jako I część opłaty czarterowej, w terminie do planowanej daty rozpoczęcia czarteru. Obowiązek zapłaty kary umownej określonej w niniejszym ustępie nie powstaje jeśli odstąpienie od Umowy jest spowodowane zdarzeniami losowymi, w szczególności takimi jak zatopienie, wywrócenie, uszkodzenie jachtu, gdy naprawa potrwa dłużej niż 48 godzin.

8.8 W ramach Umowy, Czarterodawca zapewnia serwis jachtu na szlaku WJM, po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym przedstawicielowi Czarterodawcy przez Czarterującego. Serwis obejmuje wyposażenie niezbędne do bezpiecznej żeglugi. Koszt likwidacji szkody spowodowanej przez Czarterującego, bądź będących następstwem złej praktyki żeglarskiej, ponosi Czarterujący. Nieuzasadnione wezwanie serwisu do jachtu będzie obciążone wg kalkulacji: 2,00 zł/km netto + 150,00 zł rbg netto.

8.9 Czarterujący nie może rościć praw do zwrotu opłaty za czarter jachtu w przypadku zużycia materiału zauważonego na szlaku w trakcie czarteru, awarii jachtu, wyposażenia lub silnika, powstałej z jego winy lub członków załogi lub niezachowania przez niego lub członków załogi zasad bezpieczeństwa i dobrej praktyki żeglarskiej.

9. Postanowienia końcowe

9.1 Czarterodawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy wynikające z orzeczeń lub aktów organów władzy lub administracji publicznej, w szczególności tych, które weszły w życie w związku z wystąpieniem siły wyższej, oraz w sytuacji, w zakresie której niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy jest bezpośrednim następstwem działania siły wyższej. Przez siłę wyższą rozumie się w szczególności: stan wojenny, stan klęski żywiołowej, stan wyjątkowy, złe warunki atmosferyczne, stan epidemii, stan zagrożenia epidemiologicznego.

9.2 Strony zgodnie oświadczają, że dołożą wszelkich starań aby ewentualne spory, które mogą wyniknąć, były rozwiązywane w formie bezpośrednich negocjacji prowadzonych w dobrej wierze.

9.3 Jako adres do korespondencji i numery, pod którymi powinien następować kontakt telefoniczny, Strony wskazują dane podane w komparycji Umowy oraz w protokole zdawczo – odbiorczym.

9.4 Strony zobowiązują się do wzajemnego powiadamiania się o zmianie podanych adresów do korespondencji. W przypadku zmiany adresu i braku powiadamiania, korespondencję wysłaną na ostatni wskazany adres uważa się za doręczoną.

9.5 W przypadku gdy polubowne rozwiązanie sporu nie będzie możliwe, spory będzie rozstrzygał sąd właściwy dla siedziby Czarterodawcy.

9.6 Umowa niniejsza jest zawarta w formie dokumentowej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron. Wszelkie jej zmiany wymagają akceptacji obu Stron w formie dokumentowej pod rygorem nieważności.

9.7 W kwestiach nieuregulowanych w Umowie mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

9.8 Wszelkie zmiany Umowy muszą być dokonywane pod rygorem nieważności w formie aneksu do Umowy.

 

Czarterodawca: Czarterujący:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

 

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Ja, niżej podpisana/ny wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w podanym wyżej zakresie, przez _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ – właściciela jachtu, w celu zawarcia oraz wykonania umowy czarterowej.

 

  Czarterujący:
  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _